A j s a rossz
Mindig vgytam csodlni a tengert: stt horizontjt, hol a vz egybeforr az ggel, s lesllyedt hullmhegyek visszanni vgynak: csillog szemkkel, tlcsrszjukkal csillagot, s vulknt idznek szomjas tekintetemnek. Elmlni s jra lni, letnt csillagok hamvbl fnyes jvt hvni, s lve lni az let, mit lehullva nem lehet. Szemem a horizont vonalzjra tapad, nem szabadul, nem engedi a gondolat: pillanat-szlte hullmok htn lovagolni vgyom, mikor mint tzhny, led a vulkn kitrsre, kpkdve forr lvt – hol csillan srkny s kend messzesgbe tn sugara.
A tenger htn kzs himnuszt nekel az Angyal s a Stn.
Magam is elcsodlkoztam azon, hogy az htott pillanatban, e nhny sorban paprra vetett rzelem utols kpe a j s rossz egyttes megjelense volt, alig 18 vesen. Akkor mg bellrl jv kp formjban, sztnsen jelent meg.
Ma mr, ha etikai rtelemben vizsglom ezt a krdst, tudatosult bennem, hogy tulajdonkppen szletsnk pillanattl megtapasztaljuk, hogy a j s a rossz felvltva, vagy egyidejleg akr, de vgigksri emberi letnket, sorsunkat. A szlets pillanatban az jszltt els felsrsa egyidejleg fjdalmas, mgis az LETET jelenti – a szlknek pedig a boldogsgot.
„Van a gyermeklleknek bizonyos hatalma, mely hasonlt nmely virgkehelyhez, amely hajnalkor kinyitja szvnek kincseshzt s alkonyatkor szpen becsukdik. Neknk, embereknek ebbl a munkbl a csodlkozs: hogy az a gynge nvny hol vesz mindehhez ert, s hogyan tudja ezt az risi dolgot oly finom mdon s szrevtlenl megtenni.
A gyermeklleknek is van ilyen ereje: megsejti azokat, akik szeretik s ertlensgnek akkora ereje lesz, mint a virgnak s kinyitja szvnek kincseshzt, mg ha akad aki az alkonynak ridegsgvel kzelt felje, csendesen bezrkzik.” /Mikszth Klmn/
A gyermek nem vlasztja az letet, a szlk rzseibl s akaratbl ltezik. ntudatra bredve mr maga vlaszt: a jt, vagy a rosszat, a fnyt, vagy az rnykot. A llek tisztasga a fny fel mutat - mg ha ppen ezrt gyakrabban vetl rnyk letnkre, mgis igyeksznk ott maradni.
Taln sidktl kezdve az ember sajtja a j s a rossz prharca. Ksrtve vagyunk egsz letnk sorn. De az ember sajtja a kzds is a rossz ellen (szmomra pldartk ennek Madch ltali brzolsa Az ember tragdija cm drmai kltemnyben), s az egyn a csaldban megtanult ernyeket hordozva - A csald c. dolgozatomban ezt korbban kifejtettem -, a rosszat lelki akarattal jv alaktja.
„Kpessgeid tesznek cselekvsre alkalmass, indtkaid hatrozzk meg, hogy mit teszel, s szellemi belltottsgod, hogy jl-e vagy rosszul.” /Lou Holtz/
Arisztotelsz szerint „… ha az nmagunkhoz viszonytott kzphatrt megtalljuk, amiben sem tlzs, sem hinyossg nincs, az az erny sajtja. Ha valamit akkor tesznk, AMIKOR, ami MIATT, akikkel SZEMBEN ,s AHOGYAN kell, ez jelenti a kzepet s a legjobbat.”
(pl.: flelem - biztonsg kzprtke a btorsg,
szlssg: a gyvasg
kellemes - kellemetlen rzsek kzprtke: mrtkletessg,
szlssg: mrtktelensg, rzktelensg
kitntets – megszgyents kzprtke: nemes becsvgy,
szlssg: felfuvalkodottsg, kishitsg
anyagiak adsa - elvtele kzprtke: nemes lelk adakozs,
szlssg: tkozls, fsvnysg
gyvasg – btorsg – vakmersg
szgyenlssg – szemrem – szemrmetlen
Arisztotelsz etikjban nem minden rzelemre vagy cselekvsre lehet vonatkoztatni a helyes kzphatr fogalmt, mert az eleve erklcstelen dolgok esetben nincs rtelme a kzphatrnak…
Minden ember egyedi szemly. Semmiknt szletnk, s valamiv - nmagunkk vlunk.
„Mg meg nem szletsz, az let semmi. A te dolgod, hogy rtelmet adj neki. S az rtk semmi ms, mint az rtelem, melyet vlasztottl.” /Jan Paul Sartre/
Szemlynk jellemt a cselekvs alaktja, s a mr megformldott jellemnk visszahat ksbbi cselekedetnkre. Magunknak kell kivlasztani nmagunkat, alaktani sajt cljainkat, sorsunkat. Esetlegessgnket akkor alaktjuk sorss, ha a magunk teremtette utunkat, sorsunkat a legdrgbb tulajdonunknak fogjuk fel.
„Vllald magad olyan emberi lnynek, aki jsgra rendeltetett. Rendeld magad arra, hogy azz vlj, ami vagy, tisztessges, j emberr.” /Heller gnes/
„Aki j, az azrt j, mert szeret j lenni. lete nem nmegtagads, hanem njutalmazs.” /George Bernard Shaw/
Ha hagyjuk, hogy ms vlasszon helyettnk, mindig azon fogunk rgdni, hogy mi lett volna, ha nem gy tettem volna ezt vagy azt… - 1981-ben (naiv fiatalon) ezt az rzst az albbiakban fogalmaztam meg magamnak:
Hltlan a vilg! Jrt jt vrj, tanultam n – mlt az id, s rjttem vgre n, j tetteket hltlansg ksr. Lehetsz j, vagy legjobb taln a megmrettets asztaln, sorsod - ha kezedben tartod, hiszed, hogy j lesz dolgod; tudd, ha egyszer msra bzod, tovbb mr nem te irnytod! Lehet-e bzni mg? Legyinteni - ez semmisg?! Keresd a vlaszt s tartsd szorosan sajt kezedben sorsodat!
Megltsom szerint a j s rossz tlse alaktja, formlja egynisgnket. A krnyezetnek is llekforml hatalma van sorsunk alakulsban. S brmilyen nehz letszakaszokat tapasztalunk meg, neknk mindig egyenes gerinccel llva kell maradnunk. Taln ppen a nehz lethelyzetek tantanak meg bennnket a rossz elutastsnak kpessgre, az nmagunkon aratott gyzelemre.
„Igyekszem blcs lenni, ha nem lehetek vidm, knnyed, amikor nem rlhetek, megprblom elviselni, amit gysem lehet megvltoztatni s szeretnk trelmes lenni, amikor nincs md rr lenni a bajokon.” /Elizabeth Montagu/
Akinek ez nem sikerl, s egyni letben - csaldi tragdik, betegsg, munkahelyi konfliktusok, vagy a trsadalmi problmk szortsban (meglhetsi nehzsgek, az alkoholizmusba val menekls, drogok fogyasztsa, bnzs) hitt vesztve a jobb lehetsgben nem kpes megkzdeni nmagval - nmagrt s szeretteirt, az elbukik, elveszik. Nem tallja meg helyt a trsadalomban, s magra marad. Sajnos egyre tbben vannak „talajukat-vesztett” embertrsaink.
„Nincs megalzbb, mint jobbkedvv lenni -, mikor semmi sem vltozott. – Csak pp a llek nem birja tovbb a kesersget, s ugyan minden maradt a rgiben: az ember megbocst magnak, a krlmnyeinek s amit kibrhatatlannak mondott, azzal jabb rohamok elrzetben bartkozni kezd.” /Fst Miln: Napl/
A j s rossz lehet rzs, tlet s gret – minden ember tkrknt hordozza sajt rzseit, tlett s grett, mely egyszer, valamikor sajt magra vetl vissza. A koszban keressk meg a rendet, s ne feledjk el, hogy rnyk csak akkor ltezik, ha fny van a kzelben.
Vas Lszln - Liza
2005. december 1.
(Ez egy etika dolgozatom volt)
