
A csald
A termszet kihullott hajval tpllja a fldet. Azt, amelyen most nyikorognak a lptek, cssznak a talpak – s sz parkt klcsnz a krnyknek. Mint gyermekllek fehrsge, tisztasga, megnyugtat lepel, mely alatt megbjik minden szenny. Valsgunk a hemberekben viszontltja nmagt, s elcsodlkozik: az nfeledt, kipirult arc gyermekkorban feledkezett id – a tl jgvirga ugyanolyan gynyr. Csokrban nnepei knljk magukat a bels megtisztulsra. Levetve a htkznapok egyhangsgt, lzasan kszlnk magunk jobbikt adni. Adni rdek nlkl, mgis nz, moh vggyal tlni a kzvettett rmet - nnepek sorozata ad alkalmak arra, hogy bepillantsunk az rkkvalsg pillanatba mesterklt akars nlkl, nmaga szpsgrt.
Jzus szletse a jszolban a legszebb vallsi nnepek egyike.
De AZ a karcsony a csald szletst jelentette fiunk vilgrajttvel. A gyermek irnti mindennl magasztosabb, kifejezhetetlen szeretetvel nnepeltk e napot, letnk meghatrozjt, s immr hsz ve a csald legszebb kzs nnepe.
Szmomra a csald mindenekeltt az sszetartozst, a minden rdek felett ll szeretetet, egyms megbecslst s segtst jelenti. A mindennapok kzdelmben a csald sszetartsa nem knny feladat, st igazi kihvs. A trsadalom, a krnyezet, melyben lnk, dolgozunk, igen ers hatssal van a csaldi harmnira. Ez lehet pt jelleg (kzs rdeklds, kzs bartok …stb.), de lehet a csaldot szthz er is: megfigyelsem s tapasztalatom alapjn – elssorban a kzszolglatot teljestk krben az egyn a hivatst eltrbe helyezi a csald rovsra; ezt teszi akr elktelezettsgbl, akr knyszerbl a meglhetsrt – vagy mindkt okbl - , a vgeredmny mgis az, hogy a csaldban egytt tlttt id lervidl, szinte lekorltozdik a legszksgesebbek megbeszlsre.
Szabad lnyek vagyunk a sz legszorosabb rtelmben, lnk a trsadalom knlta normk szerint. Elsajttjuk, majd megtantjuk gyermeknknek is az erklcss letet, hogyan ljen a helyes rtelemben nmagval:
„Ha valaki megtallja nmagt, olyan palotba jut, amelyben lete vgig mltsggal lakhat.” /James A. Michener/.
Megtantjuk a szeretetre:
„A gyermekekbe az emberek irnti s nem az nmaguk irnti szeretetet kell beleoltani. S ehhez maguknak a szlknek kell szeretnik az embereket.”
/Dzerzsinszkij/
„A gyermeki szeretet logikja: szeretek, mert szeretnek. Az rett szeretet logikja: szeretnek, mert szeretek. Az retlen szeretet azt mondja: szeretlek, mert szksgem van rd. Az rett szeretet azt mondja: szksgem van rd, mert szeretlek.”
/Erik Fromm/
a ktelessgteljests fontossgra, a szoksokra, vallsgyakorlsra, tradcik-hagyomnyok tiszteletre – polsra, emellett jellemszilrdsgra, szocilis rzkenysgre neveljk. Rvezetjk a testi s lelki helyes tra.
tadjuk szmukra a mindennapi lethez szksges ismereteket:
„Nem akkor szeretjk gyermeknket, ha minden szeszlyt kiszolgljuk, hanem ha kihozzuk belle a legjobb tulajdonsgit, ha megtantjuk szeretni azt, ami nehz.”
/Nadia Boulanger/
Megprbljuk beloltjuk gyermeknkbe a mvszetek irnti fogkonysgot:
„…a mvszetnek a jvt kell kutatnia, s a koszban kell j vilgot felfedeznie, s ha az j vgn picinyke fnyt lt, ne ijessze meg a sttsg, ami krlveszi: haladjon tovbb, s ha olykor megbotlik s elesik, keljen fel, s menjen tovbb a maga tjn.” /Giuseppe Verdi/
Az alkots, a kultra irnti szeretetet kora gyermekkorban:
„Kultrnak nevezem ltalban a szellemi s anyagi haladst minden terleten, amely egytt jr az egyn s az emberisg erklcsi fejldsvel.” /Albert Schweitzer/.
Gyermeknk az iskolban szles kr ismeretekre tesz szert:
„A legnagyobb tanri mvszet, hogy az alkots s felismers rmt bresszk.”
/Albert Einstein/
A kortrs kzssgben megtanulja, megismeri a viselkedsi modelleket, szoksokat:
„Minden embernek a lelkben egy dal van. s a sajt lelkt hallja mindenik dalban. s akinek szp a lelkben az nek, az hallja a msok nekt is szpnek.”
/Simon Istvn/.
Sajt szocializcija sorn szrevtlen elsajttja, szemlyisgnek rszv vlik, rszint a krnyezethez, s az t krlvev valsghoz val viszonyban realizldik.
„A gyermek szeme a jv tkre. Jaj annak, aki elhomlyostja.”
/Juhsz Gyula/
Minden ember a boldogsgra trekszik. Platn tantvnya, Arisztotelsz (ie. 384-322) szerint azt az embert nevezzk boldognak, aki a tkletes ernynek megfelelen tevkenykedik, s emellett a kls javakkal is elgg el van ltva, spedig nem csak ideig-rig, hanem egsz letn t.
Ltezik-e az ltala krlrt felhtlen boldogsg? S ha igen, keresni mirt kell? S ha mr keressk, mirt nem talljuk meg sohasem? Ha az sz parancst kvetve tanulunk, tisztessgesen teljestjk a munkltat elvrsait, tlmunkt, msodllst vllalunk a csald ltfenntartsa rdekben – mindez felemszti ernket, elvonja idnket a kis-s nagycsaldtl; ppen attl, ami a legfontosabb kell, hogy legyen az letnkben.
Fel kell tennem a krdst, hogy ezzel az ellentmondssal (hisz mindezt a csaldrt tesszk) valban erklcssnek tudhatjuk-e magunkat? Kpesek vagyunk-e eleget tenni minden elvrsnak anlkl, hogy a csald rdekei ne srljenek valamilyen szinten?!
Az elbbiek alapjn gy hiszem, testi s szellemi rtelemben igen, de a gyakorlati let tern nem teljesen. S ha tovbb gondolkodom, ez nem az egyn elhatrozsn mlik - mert erklcss az, ha ktelessgnket teljestjk –, m a kivlasztott, vagy a knyszersgbl kitztt cl elrse rdekben al kell rendelnnk a csaldi letet.
„Nem mindig tehetjk meg, amit meg kell tenni, de mindig tegyk meg, amit meg lehet tenni!” /Bethlen Gbor/
Felelssgnk, szeretetnk egyms irnt arra sztnz, hogy talljuk meg azt a kzputat, ami megteremti a harmnit a munka s a magnlet kztt.
Sajt letemben folytonos clkitzs: elrni mindazt, amit szorgalmam, kitartsom, esetleg tehetsgem, vagy anyagi lehetsgeim engednek - hogy az csaldom boldogulst elsegtse, letsznvolalt javtsa, s ami szmomra is megelgedsl szolgl. Mindezt oly mdon, hogy szeretteim letben, mindennapjaiban tevkenysgemnek lehetleg a pozitv hatsa rvnyesljn.
Sajnos ez nem mindig valsul meg - ilyenkor k segtenek nekem.
S ha jra elj a jgvirgok ideje, ugyanazok a lelket melenget rzsek jrnak t, mint azt megksreltem bevezetmben rzkeltetni –, s nem csak engem, ket is.
Vas Lszln (Liza)
2005. 09.23.
(ez egy etika dolgozatom volt)
|